تعلیم و تربیت

معلومات عمومی و مباحث آموزشی تربیتی

تعلیم و تربیت

معلومات عمومی و مباحث آموزشی تربیتی

طرح درس علوم چهارم۲

طرح درس " علوم تجربی " پایه چهارم ابتدایی

http://www.a3bs.com/imagelibrary/U19553/electricity-and-magnetism/U19553_horseshoe-magnet-140-mm-with-yoke.jpg

مشخصات کلی :

عنوان درس : آهنربا                                                    روش تدریس :پژوهش آموزی                                      دبستان :

تعداد دانش آموزان :                                        زمان : ۴۵ دقیقه                                                       کلاس : چهارم ابتدایی      

هدف کلی : نامگذاری سرهای آهنربا - خاصیت آهنربا - تاثیر قطب ها آهنربا -

دانستنیها و مهارتها : گفتگو درباره تصویر عنوانی - همکاری جهت تهیه وسایل مورد نیاز - با انجام آزمایشی پی به خاصیت آهنربا در دو سر آهنربا ببرند - با آزمایشی تاثیر قطب های آهنربا بر همدیگر را بدانند - با اطلاعات قبلی که دارند فرضیه سازی کنند - بهترین فرضیه را برای آزمون انتخاب کنند - از طریق مشاهده و آزمایش اطلاعاتی را کسب کنند - یادداشت برداری کنند - برای اطلاعات و نتیجه گیری که کرده اند سازماندهی دهند - درباره درستی و نادرستی فرضیه ها قضاوت در گروه داشته باشند - از انجام پژوهش خود گزارش تهیه کنند - ارائه گزارش کنند .

نگرش ها : احساس کنجکاوی نسبت به تهیه آهنرباء وسایل - نشان دادن علاقه نسبت به کار با آهنربا - فعالیت در انجام کار گروهی - پشت سر گذاشتن مراحل آزمایش - رعایت نکات ایمنی - رعایت نکات بهداشتی - مشورت کردن در گروه - همکاری در گروه - استفاده از نظرات همدیگر - تقویت روحیه پرسش و کنجکاوی -

مفاهیم : قطب های غیر همنام همدیگر را جذب می کنند - قطب های همنام همدیگر را دفع می کنند - خاصیت آهنربایی در دو سر آهنربا بیشتر است - قطبی که به سمت شمال است قطب شمال و با علامت N و قطبی که به سمت جنوب است قطب جنوب و با علامت S نشان می دهند .

وسایل کمک آموزشی : کتاب درسی - انواع آهنربا ها - براده آهن - سنجاق و سوزن آهنی و فلزی کتاب - تخته سیاه - گچ -

روش یاددهی و یادگیری : الگوی تدریس پژوهش آموزی - روش فعال و گروهی - بحث و گفتگو - بارش فکری -

فعالیتهای قبل از شروع درس : سلام و احوالپرسی - حضور و غیاب طبق روال کار در کلاس - سوال از درس قبلی از چند نفر از دانش آموزان در رابطه با الکترسیته و تشویق آنها - رفع ابهامات و اشکالات درسی - چون جلسه قبل اعلام کرده بودم که بچه ها درس جلسه بعد درباره آهنربا است و هرکس در خانه آهنربایی که دارد با آن هرچه به ذهنش می رسد را انجام دهد و تجربیات و سوالاتی را که برایش پیش آمده را یادداشت کند که دانش آموزان با علاقه و افتخار هرکدام در این لحظه می خواهند که کارهایی را که خودشان انجام داده اند را بیان کنند که نشان از آمادگی آنها برای ارائه درس جدید است که همراه با دانش آموزان کلاس را برای رفتن به آزمایشگاه ترک می کنیم                       

گام اول : مشخص کردن مسئله :

۱- آهنربا چه چیزهایی را جذب نمی کند ؟

۲- کدام قسمت آهنربا بیشتر مواد را جذب می کند ؟

۳- چرا و قتی دو آهنربا را به هم نزدیک می کنیم بعضی وقت ها به همدیگر می چسبد و بعضی از وقت ها نمی چسبد ؟

گام دوم : بیان مسئله

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d8/Bar_magnet.jpg

موضوع پژوهش ( نامگذاری سرهای آهنربا ) را در تخته یادداشت می کنم .

اهداف پژوهش را به شرح زیر در تخته سیاه می نویسم : خاصیت آهنربایی در کدام قسمت آهنربا بیشتر است ؟

از چه علائمی برای نشان دادن آهنربا استفاده می کنیم ؟ - قطب در آهنربا چه معنایی دارد ؟ - قطب های همنام و غیر همنام در آهنربا چه تاثیری بر هم دارند ؟

سوال های پژوهش : بچه ها آیا در خانه با آهنربا کار کردید چه سوالاتی هنگام کار با آهنربا برای شما پیش آمد ؟

فرضیه های پژوهش : یادآوری می کنیم بچه ها پاسخی که شما برای سوالهایتان پیدا کرده اید را فرضیه می گویند باید آزمایش کنیم تا ببینیم درست است یا نه .

بچه ها عجله می کنند و می خواهند که با آهنرباهایی که با خود به کلاس آورده اند را بیان کنند - بچه ها هدف ما این است که ببینیم ما چگونه می توانیم آهنربا را نامگذاری کنیم پس در گروه ها روی پاسخهای احتمالی ( فرضیه ) فکر کنید و آن پاسخها را یادداشت کنید .

گام سوم : جمع آوری اطلاعات :

بعد از اینکه با سرکشی به گروه ها مطمئن شدیم که فرضیه های دانش آموزان آزمودنی است وسایل لازم را در اختیار آنها قرار می دهیم تا آزمایش کنند و با سرکشی به گروه ها و طرح سوال گروه آنها را هدایت می کنیم و راهنمایی های لازم را انجام می دهیم و از آنها می خواهیم مشاهداتشان را یادداشت کنند و همکاری بین گروه را فراموش نکنند.

گام چهارم : تجزیه تحلیل اطلاعات :

بچه ها می توانند به یادداشت های خود که هنگام آزمایش برداشته اند ، به کتاب درسی یا اگر منبع دیگری داشتند مراجعه کنند و درباره درست بودن فرضیه خود قضاوت کنند ، حتی اگر فرضیه های آنها درست نباشد به فراگیران می گوییم که از ارزش کار آنها چیزی کم نخواهد شد .

گام پنجم : ارائه گزارش :

گروه ها می توانند از پژوهش خودشان خلاصه ای را در یک صفحه بنویسند و یاد آور می شویم که هنگام نوشتن یک گزارش خوب باید به موضوع ، سوال ، پاسخ های احتمالی ، خلاصه آزمایش و نتیجه آن اشاره کنند . بعد گزارش ها توسط سرگروه بصورت شفاهی یا کتبی ارائه می شود و گروه ها مورد تشویق قرار می گیرند .                                 


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد