تعلیم و تربیت

معلومات عمومی و مباحث آموزشی تربیتی

تعلیم و تربیت

معلومات عمومی و مباحث آموزشی تربیتی

طرح درس ریاضی پایه چهارم

طرح درس ریاضی پایه چهارم "طرح درس کسر"

 

 

گام اول: اهداف محتوایی و شناختی

انتظار دارم دانش آموزان مفهوم کسر را بدانند و بتوانند برای یک شکل یا وسایل کمک آموزشی که با تعداد و دسته های مشخص در اختیار آنها قرار می گیرد کسر بنویسند و همچنین برای یک کسر شکل رسم نموده و یا به طور مجسم آن را نشان دهند . برای این کار می توان از وسایل همراه خود دانش آموزان یا کارت های رنگی و ... استفاده کرد .

گام دوم : سئوالات راهنمای درس

برای اینکه در دانش آموزان ایجاد انگیزه شود می توان از پیش در آمد ی برای اینکار استفاده کرد مثلاً از آنها بخواهیم که اگر تولد یکی از آنها باشد و 6 نفردرتولداو حضور داشته باشند چگونه می توانندکیک را بین 6 نفر به طور مساوی تقسیم کنند و یا با کمک نماینده ی کلاس می توان به تعداد بچه های کلاس سیب تهیه نموده و از آنها خواست که سیب را به طور مساوی بین 6 نفر یا کمتر تقسیم کنند یا تعداد شکلات و...

گام سوم : ارزشیابی

از بچه ها خواسته می شود که در گروه های 4 نفری کسر را تمرین نموده و با راهنمایی معلم و تعیین تکلیف برای هر گروه که سیب ها را به چند قسمت مساوی تقسیم کنند به آنها کسر آموزش داده می شود بعد از اینکه معلم مطمئن شد که تمام گروهها کسر را فهمیده و کاملاً بر این موضوع مسلط شده لذا می توان از خود گروهها خواست که با مداد رنگ های خودشان به تمرین و یاد گیری کسر به طور مشارکتی بپردازند همچنین دانش آموزان آشنا با رایانه می توانند در منزل به تمرین و ممارست بپردازند .

گام چهارم : ارتباطات

می توان از علایق دانش آموزان و دانسته های قبلی آن ها نیز استفاده نمود . برای اینکار می توان همان مثال اول در مورد کیک تولد را مطرح نمود . ( حالا که شما کسر را آموختید چگونه می توانید این کیک را بین 6 نفر تقسیم کنید . ) سپس از تمام گروه ها خواسته می شود که با نقاشی کردن این کار را انجام دهند . به این ترتیب که با رسم یک شکل هندسی و تقسیم آن به 6 قسمت مساوی و رنگ آمیزی آن کسر مربوط به یک ششم یا دوششم   و ... را نشان دهند . با این کار هم کمک به یاد گیری کسر شده ، هم بچه ها با ذوق و شوق به رنگ آمیزی و ترسیم اشکال هندسی می پردازند در این روش نوعی ترکیب و تلفیق بین درس ریاضی و هنر نیز ایجاد می گردد .

گام پنجم:

برای رسیدن به اهداف مورد نظر باید بین اهداف و ارزشیابی وابستگی مستقیم وجود داشته باشد در این درس هدف توانایی درک مفهوم کسر و نوشتن کسر مورد نظر برای یک شکل است . در این مرحله باید با توجه به توانایی های فردی هر دانش آموز به آنها تکلیف داد . تک تک دانش آموزان را پای تخته صدا می زنیم سپس برای دانش آموزان کم توان از کسرهای ساده و اشکال ساده تمرین می دهیم ، نقاط ضعف آنها را رفع می کنیم و برای دانش آموزان تیز هوش می توان از کسرهای دیگر که در حد توان آنها باشد سؤال پرسیده و کار می کنیم .

گام ششم : استراتژی تدریس ، مدیریت و مواد و منابع

بعد ار یاد گیری درس توسط تمام دانش آموزان و ارزشیابی از تک تک آنها تمرینات کتاب درسی که در توان همه ی دانش آموزان می باشد را به آنها تکلیف می دهیم علاوه بر آن از آنها می خواهیم که خودشان هم چند نمونه از شکل ها و کسرها را در دفتر شان بنویسند و با گروه خود همکاری نموده و یک نمونه سؤال هر گروه برای جلسه ی بعد داشته باشند و در جلسه ی آینده سؤالات گروهها را با هم جابه جا می کنیم تا سؤالات مختلف گروهها توسط دانش آموزان حل شود و معلم مربوطه نظارت کامل بر این سؤالات باید داشته باشد نقش معلم به عنوان راهنما ، همواره در کنار دانش آموزان خواهد بود

گام هفتم:    برای کار گروهی ، دانش آموزان می توانند از آزمایشگاه مدرسه یا حتی حیاط مدرسه نیز استفاده کنند و با گروه خود و گروه های دیگر تعامل داشته باشند ، هم فکری و مشورت کنند و سرانجام به هدف و نتیجه ی اصلی درس برسند . برای یاد گیری بیشتر دانش آموزان می توان توجه آنها را به کتابهای کمک درسی استاندارد که مورد تایید آموزش و پرورش می باشد جلب کرد . در این درس از هر وسیله ی ساده ای که در اختیار دانش آموزان باشد و از کارت ها و کاغذ های رنگ و مهره های رنگی و ... می توان استفاده نمود

گام هشتم :در این مرحله ( ارزیابی درس و معلم ) می توان از سؤالات چالشی که برای ارزیابی بازده درس به کار آید استفاده نمود . مثلاً اگر تعداد دانش آموزان یک کلاس 36 نفر است و می خواهیم  یک چهارم دانش آموزان این کلاس را به کتابخانه ببریم ، چند نفر می توانند از کتابخانه دیدن نمایند ؟ و...

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد